Rama jest solidna, o geometrii podobnej do roweru górskiego, ale z bardziej wyprostowaną pozycją siedzenia niż w rowerze górskim - mniejsze obciążenie ramion i lepsza widoczność. Zaprojektowana do dłuższych podróży, często przystosowana do montażu różnych akcesoriów: błotników, bagażników.
Materiał - aluminium, najczęściej spotykany. Lżejsze od stali i mocniejsze od włókna węglowego. Stosowane w różnych typach rowerów. Ma najlepszy stosunek jakości do ceny.
Koła są wytrzymałe, nadają się do szerokiej gamy terenów i do montażu szerokich opon. Idealne, jeśli lubisz jeździć zarówno po asfalcie, jak i po leśnych ścieżkach. Rozmiar kół 28" jest odpowiedni do dłuższych podróży.
Przedni widelec amortyzowany zapewnia komfort, lepszą przyczepność w zróżnicowanym terenie, omijanie przeszkód i bezpieczniejsze zjazdy.
Opony są dostępne w różnych szerokościach i wzorach, aby dopasować je do wykonywanych podróży. Często brana jest pod uwagę lekkość i trwałość opony. Grubsze opony pozwalają na szerszy zakres powierzchni.
Łańcuch jest częściowo ukryty pod osłoną łańcucha lub na ramie umieszczona jest osłona przed zarysowaniami. Plastikowe błotniki są często dodawane, aby utrzymać całkowitą wagę roweru na minimalnym poziomie i pomieścić opcjonalny bagażnik.
Siodło jest węższe, twardsze (w porównaniu do roweru miejskiego) - dla bardziej sportowej pozycji siedzącej.
Hamulce V-brake - łatwe do wymiany, lekkie, niedrogie, ale dobór klocków hamulcowych do warunków użytkowania może zapewnić wysoką wydajność.
Oba dynamo dla wygody i oddzielne światła akumulatorowe, aby zachować lżejszą konstrukcję.