Rama jest wykonana mocniej niż w innych typach rowerów i jest zaprojektowana tak, aby zapewnić jak najlepsze właściwości jezdne. Geometrię można dobrać tak, aby uzyskać optymalną stabilność lub zwrotność.
Materiał - aluminium, najczęściej spotykany. Lżejsze od stali i mocniejsze od włókna węglowego. Stosowany w różnego rodzaju rowerach. Ma najlepszy stosunek ceny do wagi.
Rozmiary kół mogą być zróżnicowane w zależności od celu jazdy. Koła 26" są zwykle używane na bardziej wymagających odcinkach szlaku. Koła te są najmocniejsze i najbardziej zwrotne, ale mają gorsze właściwości toczenia w porównaniu z większymi kołami. Rozmiar 27,5" jest idealny do zachowania równowagi między zwrotnością a stabilnością. Wielu producentów stosuje te koła w rowerach z niską ramą, aby zachować dobre właściwości toczenia i niski środek ciężkości. Koła 29" są stosowane w większości rowerów górskich. Mają dobre właściwości toczenia i nieznacznie poprawiają amortyzację.
Przedni widelec amortyzowany - dla komfortu, lepszej przyczepności w różnym terenie, do omijania przeszkód i bezpieczniejszego zjazdu z góry.
Główna rura jest otwarta dla łatwiejszego dostępu do czyszczenia i wymiany. Jest to ważne, ponieważ większe obciążenie łańcucha roweru górskiego jest najszybciej zużywane ze względu na brud i błoto, które pojawia się podczas pedałowania pod górę.
Rzadko dostępne z błotnikami, ale niezbędne do czystej odzieży i wygodnej jazdy w deszczu, i mogą być wyposażone w opcjonalny dodatek.
Siodło jest wąskie - dla jędrnego i wystarczająco elastycznego siedzenia do pedałowania pod górę.
Dynamiczne rzadko w nich występują, aby zachować lekkość konstrukcji. Dlatego wybiera się reflektory umieszczone na kasku, aby zapewnić większą widoczność, zwłaszcza na zakrętach.
.