Rama jest wykonana mocniej niż w innych typach rowerów i jest zaprojektowana tak, aby zapewnić jak najlepsze właściwości jezdne. Geometrię można dobrać tak, aby uzyskać optymalną stabilność lub zwrotność.
Materiał - aluminium, najczęściej spotykany. Lżejsze od stali i mocniejsze od włókna węglowego. Stosowany w różnego rodzaju rowerach. Ma najlepszy stosunek ceny do wagi.
Rozmiary kół mogą być zróżnicowane w zależności od celu jazdy. Koła 26" są zwykle używane na bardziej wymagających odcinkach szlaku. Koła te są najmocniejsze i najbardziej zwrotne, ale mają gorsze właściwości toczenia w porównaniu z tarczami. Rozmiar 27,5" jest idealny dla zachowania stosunku zwrotności do stabilności. Wielu producentów stosuje te koła w rowerach z niską ramą, aby zachować dobre właściwości toczenia i niski środek ciężkości. Koła 29" są stosowane w większości rowerów górskich. Mają dobre właściwości toczenia i nieco poprawiają amortyzację.
Przedni widelec amortyzowany - dla komfortu, lepszej przyczepności w różnym terenie, omijania przeszkód i bezpieczniejszych zjazdów.
Szerokie opony z głębokim bieżnikiem, dobranym do warunków nawierzchni - węższa i bardziej szorstka opona jest najlepsza na piasek, szersza i gładsza zapewnia wydajniejszą i bardziej komfortową jazdę.
Obręcz otwarta dla łatwiejszego dostępu w celu czyszczenia i wymiany. Jest to ważne, ponieważ większe obciążenie łańcucha w rowerze górskim sprawia, że łańcuch szybciej się zużywa.
Błotniki są rzadziej dostępne, ale są niezbędne dla czystego ubrania i wygodnej jazdy w deszczu, i mogą być montowane jako opcja.
Siodło jest wąskie - dla jędrnego i wystarczająco elastycznego siedzenia do pedałowania pod górę.
Dynamiczne rzadko w nich występują, aby zachować lekkość konstrukcji. Dlatego też wybiera się reflektory umieszczane na kasku, aby zapewnić większą widoczność, zwłaszcza na zakrętach.
.