Rama jest mocniejsza niż w innych typach rowerów i została zaprojektowana tak, aby zapewnić jak najlepsze właściwości jezdne. Geometrię można wybrać w celu uzyskania optymalnej stabilności lub zwrotności.
Rozmiary kół można zmieniać w zależności od celu jazdy. Koła 26" są zwykle używane na trudniejszych odcinkach szlaków. Koła te są najmocniejsze i najbardziej zwrotne, ale mają gorsze właściwości toczne w porównaniu z tarczami. Rozmiar 27,5" jest idealny, aby zachować stosunek zwrotności do stabilności. Wielu producentów stosuje te koła w rowerach z niską ramą, aby zachować dobre właściwości toczenia i niski środek ciężkości. Koła 29" są stosowane w większości rowerów górskich. Mają dobre właściwości toczenia i nieznacznie poprawiają amortyzację.
Przedni widelec amortyzowany - zapewnia komfort, lepszą przyczepność w różnym terenie, omijanie przeszkód i bezpieczniejsze zjazdy.
Szerokie opony z głębokim bieżnikiem, dobrane odpowiednio do warunków nawierzchni - węższa i bardziej szorstka opona jest najlepsza na piasek, szerszy i gładszy bieżnik zapewnia bardziej wydajną i komfortową jazdę.
Obręcz jest otwarta, co ułatwia dostęp w celu czyszczenia i wymiany. Jest to ważne, ponieważ większe obciążenie łańcucha w rowerze górskim powoduje jego szybsze zużycie.
Błotniki są rzadziej dostępne, ale są niezbędne do zapewnienia czystej odzieży i komfortowej jazdy w deszczu i można je zamontować jako opcję.
Siodełko jest wąskie - zapewnia wystarczająco mocne i elastyczne siedzisko do pedałowania pod górę.
Dynamometry są rzadko stosowane, aby zachować lekką konstrukcję. Dlatego też reflektory umieszcza się na kasku, aby zapewnić lepszą widoczność, zwłaszcza na zakrętach.