Rama jest mocniejsza niż w innych typach rowerów i została zaprojektowana z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych. Geometrię można dobrać tak, aby uzyskać optymalną stabilność lub zwrotność.
Materiał - aluminium, najbardziej powszechny. Lżejsze niż stal i mocniejsze niż włókno węglowe. Stosowany w różnych typach rowerów. Ma najlepszy stosunek ceny do wagi.
Rozmiary kół można zmieniać w zależności od celu jazdy. Koła 26" są zwykle używane na trudniejszych odcinkach szlaków. Koła te są najmocniejsze i najbardziej zwrotne, ale mają gorsze właściwości toczenia w porównaniu z większymi kołami. Rozmiar 27,5" jest idealny do zachowania równowagi między zwrotnością a stabilnością. Wielu producentów używa tych kół w rowerach z niską ramą, aby zachować dobre właściwości toczenia i nisko położony środek ciężkości. Koła 29" są stosowane w większości rowerów górskich. Mają dobre właściwości toczenia i nieznacznie poprawiają amortyzację.
Przedni widelec amortyzowany - dla wygody, lepszej przyczepności w różnym terenie, aby omijać przeszkody i bezpieczniej zjeżdżać ze wzniesień.
Główna rura jest otwarta dla łatwiejszego dostępu do czyszczenia i wymiany. Jest to ważne, ponieważ większe obciążenie błotem podczas pedałowania pod górę sprawia, że łańcuch roweru górskiego zużywa się najszybciej.
Rzadko dostępny z błotnikami, ale niezbędny do czystej odzieży i wygodnej jazdy w najgorszych warunkach pogodowych i ewentualnie dostępny jako opcjonalny dodatek.
Siodełko jest wąskie - zapewnia wystarczająco twarde i elastyczne siedzenie do pedałowania pod górę.
Dynamiczne światła są rzadko używane, aby utrzymać lekką konstrukcję. W związku z tym reflektory są umieszczane na kasku, aby zapewnić lepszą widoczność, szczególnie na zakrętach.