Rama jest mocniejsza niż w innych typach rowerów i została zaprojektowana z myślą o jak najlepszych właściwościach jezdnych. Geometrię można wybrać tak, aby uzyskać optymalną stabilność lub zwrotność.
Materiał - aluminium, najbardziej powszechny. Lżejsze niż stal i mocniejsze niż włókno węglowe. Stosowany w różnych typach rowerów. Ma najlepszy stosunek ceny do wagi.
Rozmiary kół można zmieniać w zależności od celu jazdy. Koła 26" są zwykle używane na trudniejszych odcinkach szlaków. Koła te są najmocniejsze i najbardziej zwrotne, ale mają gorsze właściwości toczenia w porównaniu z większymi kołami. Rozmiar 27,5" jest idealny do utrzymania równowagi między zwrotnością a stabilnością. Wielu producentów stosuje te koła w rowerach z niską ramą, aby zachować dobre właściwości toczenia i nisko położony środek ciężkości. Koła 29" są stosowane w większości rowerów górskich. Mają dobre właściwości toczenia i nieznacznie poprawiają amortyzację.
Przedni widelec amortyzowany - dla wygody, lepszej przyczepności w różnym terenie, omijania przeszkód i bezpieczniejszych zjazdów.
Szerokie opony z głębokim bieżnikiem, dobrane odpowiednio do warunków nawierzchni - węższa i bardziej szorstka opona jest najlepsza na piasek, szerszy i gładszy bieżnik zapewnia bardziej wydajną i wygodną jazdę.
Obręcz jest otwarta, aby ułatwić dostęp do czyszczenia i wymiany. Jest to ważne, ponieważ większe obciążenie łańcucha roweru górskiego powoduje szybsze zużycie łańcucha.
Ochraniacze przeciwbłotne są rzadziej dostępne, ale są niezbędne dla czystej odzieży i wygodnej jazdy w deszczu i mogą być montowane opcjonalnie.
Siodełko jest wąskie - zapewnia wystarczająco stabilne i elastyczne siedzenie do pedałowania pod górę.
Dynama są rzadko używane w celu utrzymania lekkiej konstrukcji. Dlatego reflektory są umieszczane na kasku, aby zapewnić lepszą widoczność, szczególnie na zakrętach.